lørdag 19. juni 2010

Starten

Etter å ha levd med IC siden høsten 2008 vil jeg nå gjøre et skikkelig forsøk med diett for å se om det kan hjelpe.
Det siste året har jeg vært tilnærmet symptomfri innimellom, men smertene kommer stadig tilbake. Jeg har smerte og ømhet i blæren og/eller i venstre side, i tillegg til nederst i korsryggen. På dagtid er det blære og siden som er de vanligste smertestedene. Så våkner jeg gjerne en gang om natten og da har jeg som oftest vondt i blæren og i nederst i korsryggen. Selv etter vannlating sitter smertene i og fører til problemer med søvnen resten av natten.

Når jeg nå opplever at symptomene ikke blir helt borte har motivasjonen for å prøve diett økt. Tidligere har jeg prøvd å kutte ut noe, slik som kaffe, te, appelsinjuice og noe annet i kortere perioder. Jeg har ikke hatt noen opplevelse av at det har gjort meg bedre. Derimot opplevde jeg, før jeg fikk diagnosen og diettlisten at jeg fikk sterkere smerter og økt vannlating av å drikke tranebærjuice.Jeg vet altså at noe mat gir meg økt smerte. For å hjelpe meg selv til å føre dagbok i tiden framover vil jeg bruke denne bloggen.

I have lived with IC since late 2008. Now I want to try diet and see if that can help me.

The last year have I sometimes been nearly symptom free, but the pain always comes back. I have pain in my bladder, in the left side and in my back. Daytimes is the bladder and the side worst. In nights I often wake up with pain in my bladder and in the back.

Now I am motivated to try diet. Earlier have I tried, for a short period of time, to cut out some food, like coffee, tea, orange juice and some other things. I can’t say that I thought it made me any better. Before I got diagnosed and had even seen the diet list I had strong pain, a real flare-up, once I had some cranberry juice. So I do know that some food can give me flare-ups.
To help me during this time I will use this blog as a diary.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar